AI och ChatGPT – hur påverkas SEO-branschen 2023?

Du visar för närvarande AI och ChatGPT – hur påverkas SEO-branschen 2023?
  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:SEO

Är nya AI-verktyg som ChatGPT på väg att ersätta oss? Vad innebär egentligen Googles Bard och Bings samarbete med OpenAI för SEO-branschen? Nyheterna duggar tätt och i SEO-världen har man knappt pratat om något annat hittills under 2023. Analyser och tips formligen väller över oss. Här är mitt strå till stacken.

AI-verktyg – slutet för SEO?

Nej, ChatGPT och liknande verktyg kommer inte att ersätta människor. Inte heller kommer chatbotar i sökresultaten göra att behovet av SEO försvinner. Men AI-verktyg och AI-chat integrerat i sökmotorer kommer att förändra vårt arbete och föra med sig nya utmaningar. Exakt hur vet ingen än, för vi är fortfarande bara i början av denna förändringsresa.

Sökupplevelsen kommer att förändras och det kommer att ställa nya krav på oss som arbetar med SEO och digital marknadsföring. Det blir viktigare än någonsin att hänga med i utvecklingen och anpassa hur vi optimerar våra arbetsplatser för att möta denna nya sökvärld. Till att börja med kan vi effektivisera vårt arbete.

ChatGPT som SEO-assistent

Det finns en rad arbetsuppgifter som ChatGPT kan hjälpa dig med. SEO-gurun Aleyda Solis har samlat en lista med 20 SEO-sysslor som verktyget kan utföra. Det kan hjälpa dig med on-page-arbete som sökordsanalys, översätta sökord, skriva sidtitlar och metabeskrivningar och skriva om texter för att undvika duplicerat innehåll. Du kan också använda verktyget för tekniska SEO-uppgifter, som att generera hreflang-taggar och regler för robots.txt.

Är AI namnet på din nya copywriter?

AI-verktyg kan fungera som bra hjälpmedel för att producera vissa typer av innehåll. De kan göra research och ta fram faktaunderlag – men du måste förstås kontrollera att fakta stämmer. Texter som produceras med hjälp av sådana verktyg måste både granskas och redigeras. Du behöver bedöma kvaliteten och säkra att texten håller måttet.

En riskfaktor kan vara duplicerat innehåll. ChatGPT genererar visserligen nytt innehåll. Men om någon annan använder samma fråga så finns risken att svaren blir väldigt lika.

Vad säger Google om AI-genererat innehåll?

Google har under en längre tid signalerat en ganska negativ hållning till AI-genererat innehåll. Åtminstone har uttalanden och riktlinjer tolkats så. Men nu låter det lite annorlunda. AI-genererat innehåll är inget problem så länge det uppfyller Googles riktlinjer och hjälper användarna. Hur innehåll produceras spelar alltså ingen roll. Det viktiga är kvaliteten, och det är ju inget nytt.
Bra innehåll ska vara unikt och hjälpa användaren. Därför ska det skrivas för användaren, inte för en sökmotor. Det är ju detta som “helpful content”-uppdateringen från 2022 fokuserar på.

Oavsett om du vill använda AI-verktyg för enklare SEO-uppgifter eller för att producera texter finns det några saker att ha i åtanke. Verktyg som ChatGPT kan inte tänka på samma sätt som en människa tänker. En kundresa är sällan linjär, och påverkas av känslor och mänskliga brister. Saker som människor kan relatera till, men inte en robot. Att skapa unikt innehåll handlar inte bara om att se till att innehållet inte är duplicerat. Det handlar också om att ha eget tonfall och perspektiv, eller kanske att innehållet är självupplevt (som Google trycker på med det nya e:t i E-EAT).

Är ChatGPT gratis?

Ja, men med en allt större brasklapp. Verktyget har blivit enormt populärt, vilket gör att du allt oftare möts av meddelandet att tjänsten går på max-kapacitet och inte kan användas av fler. Naturligtvis har en betalversion lanserats – ChatGPT Plus – som för närvarande kostar $20 i månaden. Men i skrivande stund är det väntelista även till Plus-versionen.

Bing + ChatGPT = sant

I början av februari gick Microsoft ut med nyheten att de börjar integrera ChatGPT i sin sökmotor Bing. De har ju ett nära samarbete med OpenAI, som ligger bakom ChatGPT. Användare kan anmäla sig till en väntelista för att få testa den nya funktionaliteten i Bing. Jag har inte testat den själv, men tidiga rapporter indikerar att det finns en del kvar att jobba på. Precis som Google har. Vilket är ganska förväntat i en testfas.

Bing har en mycket liten marknadsandel i Sverige, än så länge. Men sökmarknaden är i flux – är ChatGPT det som kommer att lyfta Microsofts sökmotor? Svaret beror nog till ganska stor del på hur det går för Google med sin Bard. Det kommer att bli mycket intressant att följa utvecklingen!

Googles Bard

Bard är Googles svar på ChatGPT. AI-funktionaliteten ska på sikt integreras i sökresultaten. Strax efter att Microsoft gick ut med sin nyhet meddelade Google att utvalda användare har fått börja testa tjänsten, som fortfarande befinner sig i experimentstadiet. Även kinesiska sökmotorn Baidu har liknande planer.

Syftet med AI-chat i sökmotorer är enligt både Google och Microsoft att skapa en bättre sökupplevelse och göra det lättare att hitta information från flera källor. Båda företagen lyfter de kreativa möjligheter som öppnar sig.

Slutligen: har denna text skrivits av AI? Nej, eventuella fel får jag stå för, eftersom jag skrivit allt själv. Men jag kommer absolut att använda ChatGPT och liknande verktyg för att effektivisera mitt arbete som frilans SEO-konsult och skribent.