Gratis SEO-rapport med Googles analys-verktyg


Looker studio rapport


För att lyckas med SEO – sökmotoroptimering – behöver du lägga ner mycket tid och arbete. Det är inte gratis. Har du gjort det vill du förstås följa upp ditt arbete och se utvecklingen av organisk trafik till din webbplats. Det finns många bra SEO-verktyg som levererar fina SEO-rapporter. De är ofta inte heller gratis. Men som tur är räcker det bra med Googles egna analysverktyg, som Google Analytics (GA4), Google Search Console och Looker Studio för att ta fram en utmärkt SEO-rapport. Och de är faktiskt gratis att använda.

Men visst, rubriken på den här artikeln kan nog kategoriseras som klickbete. För verktygen är visserligen gratis att använda. Men det kräver tid och kunskap för att med hjälp av dem ta fram SEO-analyser och rapporter. Och det är förstås inte gratis. Men här får du (helt gratis) lite goda tips och råd som kan hjälpa dig på vägen.

Till att börja med behöver du förstås ha konton i Google Analytics och Google Search Console. Om du inte redan har konton uppsatta för din webbplats har Google bra support-guider som förklarar hur du går till väga.

Google Search Console

Med hjälp av Google Search Console – GSC – kan du se mängder av intressant sök-data, som genomsnittlig rankning för sökord och sidor, vilka sidor som får flest klick från Googles sökresultat, med mera.

Men det finns en klar nackdel med GSC-data i SEO-rapporter – det finns bara data för 16 månader tillbaka. Det funkar förstås bra för att jämföra en vecka, månad eller senaste kvartalet med föregående år. Men vill du jämföra hela året med föregående år behöver du alltså använda en annan datakälla – som GA4. Eftersom sökvolymer och annat ofta varierar mellan säsonger och påverkas av storhelger är det oftast mer rättvist att jämföra med föregående år, snarare än föregående period. Som tur är kan du använda Google Analytics för att jämföra med föregående år – förutsatt att det fanns ett konto som samlade in data då.

Google Analytics – GA4

Med Google Analytics mäter du vad som händer på din webbplats och/eller app. Det inkluderar allt från antal besökare och trafikkällor till vad besökaren gör på webbplatsen och mycket mer. Du kan även integrera din Google Ads-data i GA4, samt synka med GSC.

I GA4 kan du se hur stor andel av trafiken till din webbplats som kommer från organiskt sök, hur den utvecklas över tid, vilka sidor som driver mest trafik och vilka konverteringar som sker på sidan. Och förstås mycket, mycket mer. Den största utmaningen med Analytics är att plocka fram det du är mest intresserad av från den stora massan av data, och göra statistiken lättöverskådlig. Det är här Looker Studio kliver in i bilden.

Looker Studio – skapa din egen rapport

Looker Studio är ett Google-verktyg för datavisualisering. Tidigare kallades verktyget Data Studio, men bytte namn under 2022. Här kan du relativt enkelt bygga egna snygga rapporter som du kan dela med andra. Några fördelar med att bygga en SEO-rapport Looker studio:

  • Du kan använda många olika datakällor.
  • Du bestämmer själv vad rapporten ska innehålla och hur den ska se ut.
  • Du kan bjuda in andra att se eller arbeta med rapporten.
  • Du kan dela rapporten med vem du vill.
  • När rapporten är klar uppdateras den automatiskt hela tiden. Du äger rapporten själv och är inte beroende av att en SEO-konsult eller byrå levererar en rapport varje månad

Färdiga rapportmallar

Det finns en mängd olika mallar som du kan använda för att bygga din Looker Studio-rapport. Du hittar ett fåtal mallar i själva verktyget, men framförallt finns det massor av mallar, guider och inspiration att söka efter. Färdiga mallar är särskilt bra när du ska komma igång med att bygga egna rapporter. När du har blivit varm i kläderna är det enkelt att bygga egna. Tänk på att rapporten ska vara lättöverskådlig och visuellt tilltalande. Använda gärna ditt varumärkes färger och logotyp.

Koppla datakällor

Du kan använda de flesta av Googles verktyg som datakällor i Looker Studio. Det inkluderar bland annat Analytics, Search Console, Google Ads, Google Sheets, Youtube, BigQuery och ett antal till. Du måste ha tillgång till de konton som du vill använda som datakällor för att kunna koppla dem till din rapport.

Det är också möjligt att använda andra, externa verktyg som datakällor, eller bygga en egen koppling. Det öppnar bland annat fler möjligheter att enklare hämta in data från till exempel dina sociala medier.

Mätvärden i din SEO-rapport

När du har skapat konton i Analytics, Search Console och Looker Studio kan du börja skapa din egen SEO-rapport. Men vilka mätvärden ska du inkludera? Ett tips är att inte försöka klämma in för mycket i en rapport. Det går också bra att ha flera sidor i en rapport. Några exempel på intressanta KPI:er och mätvärden i en SEO-rapport:

  • Antal besökare
  • Trafikkällor
  • Klickfrekvens
  • Vilka sökord som driver mest trafik
  • Mest besökta sidor
  • Genomsnittlig position på Google
  • Varumärkessök och icke varumärkes-sök
  • Avisningsfrekvens (bounce rate)
  • Tid på webbplatsen
  • Konverteringar

Behöver du hjälp med SEO-analys eller att få en egen Looker Studio-rapport? Hör gärna av dig för att diskutera behov och lösningar.