Vinna svenska SEO-priset?


Svenska SEO-priset


Svenska SEO-priset för de som lyckas allra bäst att synliggöra sin webbplats med hjälp av sökoptimering delas ut varje höst. Vinnarna utses av en jury som byts ut från år till år. I år utsågs hela 25 kategorivinnare plus två extra vinnare i kategorierna årets raket och årets SEO-insats.

Årets vinnarceremoni hölls den 4 oktober och det har aldrig varit så många nominerade sajter tidigare, så de som vann sina respektive kategorier hade verkligen gjort något extra och verkligen lyckats med sin SEO.

Jag hade förmånen att få sitta med i juryn 2023 tillsammans med ett antal riktigt duktiga SEO-rävar som Sara Karlsson, Johan Peuron, Elias Högberg, Jonna Tetzlaff, Henrik Vikström och Fredrik Hallengren.

Det var både ett lätt och svårt arbete att utse årets SEO-vinnare: lätt för att vi jobbade datadrivet och lutade oss mot Ahrefs siffror, svårt för att det finns så otroligt många duktiga SEO:are runt om i Sverige.

Bäst på SEO 2023

Vilka var då bäst på SEO i år? Det var allt från stora företag och organisationer som Elgiganten som tog hem priset i kategorin Elektronik och Rädda Barnen som vann i kategorin Social impact & välgörenhet, till mindre namnkunniga vinnare som Knodd i kategorin Vård & hälsa och Grillkung i kategorin Hem &trädgård.

De allra mest prestigefyllda priserna gick till Carla.se (årets raket) och Dryft.se (årets SEO-insats). Här hittar du alla vinnare i Svenska SEO-priset 2023.

Svenska SEO-priset 2024

Jobbar du aktivt med SEO och skulle vilja vinna Svenska SEO-priset 2024? Då finns det inga genvägar: du får arbeta aktivt med din sida, skapa relevant och fördjupande innehåll, se till att tekniken är på plats och att externa sidor nämner dig och länkar till dig i relevanta sammanhang.

Om du gör det och även har koll på dina konkurrenter och vad de gör, så kan du eller någon annan nominera din webbplats när nomineringen öppnar innan sommaren 2024. Du nominerar din sajt på den officiella hemsidan för Svenska SEO-priset.
För att ha en god chans att vinna behöver du såväl ha bra med organisk trafik idag, men även visa på att den löpande vuxit de senaste 12 månaderna. Allt enligt siffror från Ahrefs, som är ett populärt verktyg bland de som arbetar med SEO.

Målsättning med Svenska SEO-priset

Målsättningen med Svenska SEO-priset är att belysa svenska sajter som genomfört ett grundläggande och ofta exceptionellt SEO-arbete under året som gått och som rankar bra i det organiska sökresultatet idag – vilket i sin tur kan sporra andra företag och organisationer att utveckla sitt SEO-arbete. Helt enkelt en positiv spiral, där alla vi som är engagerade inom SEO kan lära oss mer och hela tiden utvecklas.

Ett riktigt bra initiativ tycker jag, nu när Svenska SEO-priset är inne på sitt femte år och intresset bara ökar kring priset.

Nästa år är jag inte med i juryn, men jag kommer följa prisutdelningen med lika stort intresse som i år. För ett fint branschpris är svenska sökoptimerare värda.

Bloggpost skriven av Christer Pettersson som driver bloggen Datadrivet.se