Strukturerad data och varför det är viktigt för SEO


Schema markup illustration

,

Strukturerad data är en viktig ingrediens i receptet för att nå bättre synlighet på Google. Anledningen är att det hjälper sökmotorer att tolka vad din sida handla om, vilket gör att innehållet kan visas på ett mer detaljerat och synligt sätt. Det leder också till en bättre användarupplevelse.

De senaste åren har Google tryckt mycket på strukturerad data i sin kommunikation med oss som arbetar med SEO. Det är ett tydligt tecken på att det blir allt viktigare att implementera strukturerad data för att förbättra din synlighet i sökresultaten och få lönsam organisk trafik. Inte minst med tanke på GEO – generative engine optimization, då det blir ännu viktigare för maskiner att snabbt kunna tolka innehåll.

Om du ännu inte har implementerat strukturerad data på din webbplats är det alltså hög tid att börja. Här får du en introduktion till strukturerad data och schema markup, en fördjupad förklaring till varför det är viktigt för SEO och en kort guide till hur du gör för att implementera.

Vad är strukturerad data?

Strukturerad data är ett standardiserat format för att organisera och märka upp innehållet på din webbplats. Syftet är att hjälpa sökmotorer som Google att bättre förstå vad din sida handlar om. På en webbplats fungerar strukturerad data som ett extra lager av information som gör det lättare för sökmotorer att förstå kontexten. Det implementeras med en kodstandard som kallas schema markup.

H2: Vad är schema markup?

Schema markup är ett kodspråk som utvecklas via projektet Schema.org, med syftet att hjälpa sökmotorer att tolka den information som finns på en webbplats. Ett klassiskt exempel är en receptsida, där schema markup kan hjälpa Google att förstå vilka ingredienser som ingår, hur lång tid tillagningen tar och vilket betyg receptet har fått från användare.

När du implementerar schema markup kan sökmotorer visa informationen direkt i sökresultaten som så kallade rich snippets, eller utökade sökresultat. Till exempel kan en sida om en produkt märkas upp så att Google kan visa produktnamn, pris, lager status och recensioner direkt i sökresultaten.

Det finns många olika typer av schema markup, men alla stöds inte av Google. Här hittar du en lista på strukturerad data som hanteras av Google – en lista som byggs på hela tiden. Några exempel på vanliga scheman:

  • Artiklar
  • Bilder & video
  • Breadcrumb
  • Evenemang
  • FAQ
  • Omdöme (review)
  • Organisation
  • Produkt

Schema markup kan implementeras i tre olika format som är godkända av Google: JSON-LD, Microdata eller RDFa. Google rekommenderar JSON-LD, som är den absolut vanligaste metoden. JSON-LD läggs till i -delen av din HTML-kod. Detta gör det enkelt att strukturera data utan att behöva påverka resten av koden på sidan.

Varför är strukturerad data viktigt för SEO?

Strukturerad data är viktigt för SEO av flera anledningar. Genom att använda schema markup kan du:

  • Förbättra synligheten i sökresultat: Strukturerad data gör att din webbplats kan dyka upp i så kallade ”rich snippets”, vilket ger ett mer detaljerat och lockande sökresultat som fångar användarens uppmärksamhet.
  • Ge sökmotorerna en bättre förståelse för ditt innehåll: När sökmotorer har en bättre förståelse för vad din sida handlar om, ökar dina chanser att synas i relevanta sökresultat.
  • Förbättra klickfrekvensen från sökresultatsidan (SERP): När användare ser mer detaljerad information i sökresultaten, som recensioner, pris eller evenemangsinformation, ökar sannolikheten för att de klickar sig vidare till din webbplats.
  • Bättre rankning på lång sikt: Även om strukturerad data inte påverkar din ranking direkt, kan förbättrad synlighet och bättre CTR bidra till bättre resultat över tid.

Hur implementerar jag strukturerad data?

Att implementera strukturerad data på din webbplats kan verka krångligt, men det finns flera verktyg och metoder som gör processen enklare.

Det finns en mänd verktyg som kan hjälpa dig att generera strukturerad data. Du kan till exempel använda verktyg som Google’s Structured Data Markup Helper. Här klistrar du helt enkelt in din URL, markerar den innehållstyp du vill lägga till strukturerad data för (som artikel, produkt, evenemang med mera) så genererar verktyget rätt schema markup-kod. Sedan kan du validera koden med ett valideringsverktyg hos Schema.org.

SEO-plugins och appar i till exempel WordPress och Shopify gör det väldigt enkelt att lägga in strukturerad data. De har ofta inbyggda funktioner för att automatisk generera strukturerad data utan att du behöver hantera kod manuellt.

Om du är bekväm med att redigera HTML-kod kan du lägga till schema markup manuellt direkt i koden för de sidor du vill optimera. Testa koden med Google’s Rich Results Test för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

Låter det ändå lite svårt och krångligt med schema markup och strukturerad data? Som din SEO-konsult kan jag hjälpa dig med det – hör av dig så diskuterar vi dina behov.